Nie kontrolujesz czasu drzemki? To błąd, który obniża efektywność pracy twojego mózgu!


wamdéflickr.comCC BY-SA 2.0

Nie ma chyba osoby, która nie lubi uciąć sobie popołudniowej drzemki. Większości ludziom, na co dzień zabieganym, ta praktyka będzie kojarzyła się z co prawda błogim, ale lenistwem i stratą czasu. Okazuje się jednak, że sen w ciągu dnia przynosi znacznie więcej pożytku niż szkód.

Ucinanie sobie drzemki to, zgodnie z ostatnimi odkryciami naukowców, prawdziwa sztuka. Od długości popołudniowego odpoczynku zależy, jakie przyniesie on efekty. W Wall Street Journal można znaleźć wskazówki co do planowania drzemki, poparte wynikami badań naukowych.

20-minutową drzemkę zaleca się osobom znużonym pracą i monotonią obowiązków. Nawet tak krótki sen wystarczy, aby zapewnić organizmowi zastrzyk energii i wrócić do wykonywanych czynności ze wzmożoną koncentracją.

Godzina snu przyniesie jeszcze lepsze efekty. Taki czas drzemki według naukowców sprzyja przetwarzaniu informacji. Po udaniu się na godzinną sjestę będziemy mogli łatwiej przypomnieć sobie niedawno przyswojone fakty czy nowo poznane twarze. Wadą odpoczynku trwającego godzinę jest to, że po przebudzeniu daje się we znaki uczucie zmęczenia i ,,rozbicia”.

1,5-godzinna drzemka obejmuje pełny cykl snu. Nie każdy może pozwolić sobie na tak długą przerwę, warto jednak to rozważyć. Odpoczynek trwający 90 minut wspomaga kreatywność, pamięć emocjonalną oraz proceduralną (niezbędną np. podczas nauki jazdy na rowerze). W odróżnieniu od 60-minutowego snu ten 1,5-godzinny nie wiąże się z uczuciem osłabienia po przebudzeniu.

Istotny jest nie tylko czas snu, ale także przyjęta w czasie drzemki pozycja. Eksperci zalecają odpoczywać wyprostowanym i lekko uniesionym, by nie zapaść w głęboki sen. Warto zwrócić uwagę na to, czy podczas popołudniowej sjesty coś nam się śni – jeśli tak, prawdopodobnie organizm domaga się większej ilości snu w nocy.

Słowa ,,sen jest dla słabych” w świetle powyższych informacji straciły na aktualności. Spróbuj zaplanować drzemkę zgodnie z naszymi wskazówkami i sprawdź, jak zmieni się twoje samopoczucie oraz efektywność w ciągu dnia!

Źródło: lifehacker.com